Kauppalehden artikkeli, julkaistu 21.1.2025
Suomalaisen teollisuuden rattaita pyörittävät useat Etola Groupiin kuuluvat yhtiöt, jotka toimittavat yrityksille laajaa valikoimaa tarvikkeita ja palveluita. Monikanavainen myynti, ostot, varastointi ja logistiikka vaativat toiminnanohjausjärjestelmältä pettämätöntä toimivuutta. Etola on luottanut Digiaan jo vuodesta 2006, ja kotimainen Envision ERP on kehitetty tiiviissä yhteistyössä haastamaan kansainvälisiä ohjelmistojättejä.
Etola-yhtiöistä tuotemäärissä ylivoimaisesti suurin on Etra huimalla 400 000 tuotenimikkeellä. Etra toimii monikanavaisesti, mikä tarkoittaa asiakkaiden palvelemista niin alueellisissa Megacentereissä, nopeilla toimituksilla suoraan logistiikkakeskuksesta, asiakkaiden tiloissa olevien palveluvarastojen kautta kuin verkkokaupassakin. Tämä asettaa erityisen kovat vaatimukset toiminnanohjausjärjestelmälle ja tuotetiedon hallinnalle.
Etran teollisuustarvikkeiden palvelualusta koostuu lisäksi kahdeksasta teollisuustarvikealan erikoisliikkeestä, joita yhdistää integroitu Digia Envision -ympäristö. Tuotetiedonhallinta hoidetaan Etola-yhtiöihin kuuluvan Adeonan tuotetiedonhallintajärjestelmän avulla.
ERP liiketoiminnan ohjaamisen ja suunnittelun kivijalkana
Johdon näkökulmasta toiminnanohjausjärjestelmässä oleellista on sen joustavuus.
”Meille on tärkeää monipuolinen ja monistettava standardijärjestelmä, joka on samalla sopeutettavissa yritystemme liiketoiminnan erityistarpeisiin. Esimerkiksi ERP-puolella pitää osata myös valmistamisen prosessit eikä kaikissa järjestelmissä sitä ole suoraan. Joustavuus on Digia Envisionin hienous. Myös sen käyttöönotto tapahtui sulavasti ilman toimintakatkoksia”, Etola-yhtiöiden toimitusjohtaja Mikael Etola kuvailee.
Digian Envision on Etola-yhtiöillä käytössä Suomessa, Ruotsissa ja Virossa.
”Kun samaa järjestelmää voidaan käyttää kaikissa maissa, saamme datan liikkumaan paremmin. Kehittäminen helpottuu, kun järjestelmä on monistettavissa”, Etola jatkaa.
Monikanavaisuus on B2B- ja tukkuliiketoiminnassa suurin viime vuosikymmenten aikana noussut vaatimus. Etran logistiikkajohtaja Pekka Pöntiö nostaa esiin liitettävyyden eri järjestelmiin.
”Envisioniin on mahdollista yhdistää meidän laajoja toimintajärjestelmiämme, kuten palveluvarastoratkaisuja, verkkokauppaa, logistiikkakeskuksen automaatiota ja monia muita järjestelmiä.”
Envision on kokonaan Suomessa kehitetty ja tuettu.
”Olemme valinneet strategian, jossa yleisohjelmiston sijaan kehitämme tuotettamme yhdessä asiakkaidemme kanssa valituille toimialoille, kuten valmistavaan teollisuuteen, elintarviketeollisuuteen ja tukkukauppaan. Tämän ansiosta tarjoamamme ratkaisu pystyy täyttämään toimialojen tarpeet todella hyvin”, toteaa Digian liiketoimintajohtaja Tapani Ojaluoma.
Kotimainen toimittaja voi tarjota monia ylivoimaisia etuja
Etolan näkökulmasta Digia on onnistunut peittoamaan tarjonnallaan monet kansainväliset IT-toimittajat.
”Haluamme liiketoimintamme tarpeisiin parhaita ratkaisuja, jotka ovat aidosti kilpailukykyisiä. Suomalaiset tuotteet ja yhteistyökumppanit tuovat meille joustavuutta, kustannustehokkuutta ja luotettavuutta sekä tuotanto- ja toimitusvarmuutta”, Mikael Etola korostaa.
Vaakakupissa painavat myös kommunikaation helppous sekä alustan kustannustehokas sovittaminen liiketoimintojen erityistarpeisiin.
”Emme valinneet Envisionia, koska se on suomalainen, vaan koska se on paras meille. Digian Envision haastaa täysin kansainväliset jätit ja niiden tarjonnan”, Mikael Etola toteaa.
Etolan mukaan on luonnollista, että omaa ohjelmistoaan toimittavat yritykset tuntevat tuotteen paremmin kuin ohjelmistoa jakelevat yritykset. Isona arvona hän näkee myös sen, että monimutkaisten tuotteiden kehittäjät ymmärtävät suomea ja paikallista toimintaympäristöä, mutta pystyvät operoimaan myös kansainvälisesti.
Töitä ja kriittisen tärkeää syväosaamista Suomeen
Etola toivoo, että Suomessa säilyy sektori, jossa kehitetään ERPiä ja tuotetiedonhallintaa, ja että yritykset investoisivat suomalaiseen osaamiseen ja tuotteisiin. Se tuo syväosaajia osa-alueisiin, jotka ovat yrityksille kriittisiä. Etola Group, Digia ja Adeona kiihdyttävät yhteistyötä kotimaisten ohjelmistojen tuotekehityksessä ja markkinoinnissa.
”Pääsemme edistämään yhteistyössä kotimaisten yritysten kanssa myös suomalaisten työllistämistä ja osaamisen kehittymistä. Meillä on tavoitteena haastaa kansainvälisesti johtavat ohjelmistot toiminnanohjauksessa ja tuotetiedonhallinnassa. Samalla vahvistamme Etran teollisuustarvikkeiden palvelualustaa tekemällä tiivistä ja pitkäaikaisesti suunnitelmallista yhteistyötä tuotekehityksessä”, painottaa Etola.
Digia ja Adeona kuuluvat Mikael Etolan näkemyksen mukaan ohjelmistoillaan Suomen ykkösketjuun, ja hän toivoo, että suomalainen osaaminen saisi laajempaa näkyvyyttä mediankin kautta.
”Haluaisin nähdä, että Suomessa kiinnitettäisiin entistä enemmän huomiota kotimaiseen tuotekehitystyöhön sekä investoitaisiin rohkeammin myös digitaalisuuteen ja ohjelmistoteollisuuteen, jotta emme olisi riippuvaisia kansainvälisistä jäteistä ”, Etola toivoo.
”Kommunikaatio on kaiken a ja o”
Viime vuosina esillä ovat olleet näkyvästi erilaiset ohjelmistoprojektien epäonnistumiset. Mitkä ovat onnistumisen avaimet Etola-yhtiöiden, Digian ja Adeonan yhteistyössä?
”Tärkeintä on aktiivinen, avoin ja rehellinen viestintä. Sanoisin, ettei nykyään mikään hanke kaadu tekniikkaan. Kommunikaatio on kaiken a ja o. Totta kai myös liiketoimintaymmärrys, pitkäaikainen osaava henkilöstö ja vakioidut toimintamallit projekteissa. Ja lempiaiheeni, se miten onnistumista yhdessä mitataan”, luettelee Adeonan toimitusjohtaja Patrik Palatz.
Kommunikointia on rakennettu yhdessä sekä projektissa että niiden ulkopuolella.
”Vaikka asiat olisivat teknisesti vaikeita, kyseessä ovat omat tuotteemme ja alustamme, jolloin meillä on tekniset kyvykkyydet taata järjestelmän korkea käyttöaste vaativissakin toimintaympäristöissä”, Tapani Ojaluoma kuvailee.
Digian ja Adeonan ohjelmistot täydentävät luontevasti toinen toistaan ja yhteisestä tekemisestä opitaan jatkuvasti puolin ja toisin.
”Kumppanuus tuo kyvykkyyden monikanavaisuuden ja tuotetiedonhallinnan tukemiseen. Vaikka ERPissä on laajat tuotetiedot, täydentää Adeonan tuotetiedonhallinnan kokonaisuutta ja mahdollistaa tehokkaan monikanavaisen tuotetiedon hallintaa ja jalostamista”, Ojaluoma kertoo.
Kaiken keskiössä on asiakaskokemus.
”Tuotetieto on asiakasyritystemme arvokkainta pääomaa. Se täytyy saada framille kaikkiin myynti- ja jakelukanaviin. Järjestelmämme juttelevat aidosti, eikä asiakkaan tarvitse maksaa erikseen kehitystyöstä. Tämä tuottaa aitoa asiakasarvoa”, Palatz painottaa.
Yrityksen oman datanhallinnan lisäksi datan välitys kauppakumppaneiden välillä on iso vaade tänä päivänä. Arvoketjut ja bisnesmallit verkottuvat. Vastuullisuus on tärkeänä ajurina toimitusketjun läpinäkyvyydelle. Lisäksi asiakkaat tarvitsevat paljon raportointivelvollisuuden ulkopuolelle jäävää tuotetietoa. Kaikessa tässä toimiva kumppanuus niin IT-talojen välillä kuin asiakkaankin suuntaan on korvaamatonta.
Tutustu Kauppalehdessä 21.1.2025 julkaistuun artikkeliin tästä.